Saturday, October 06, 2012

apa khabar orang malaysia?

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh! -tak jawab dosa,kalau jawab sayang =) -

fuh~ fuh~ tiup habuk sikit..dah lama tak hapdet kan. berdebu jadinya blog ni.

untuk makluman korang(as if macam adela orang yg nak baca blog aku ni==' ) sekarang aku (sekarang ni rasanya lebih selesa pakai aku..KOT) ada kat mesir..

sebenarnya dah hampir dua minggu sampai ke mesir setelah menghabiskan cuti selama dua bulan bersama family.

rasa rindu pada family aku masih tebal dalam dada ni. aku macam dapat flashback balik segala benda yg terjadi kat rumah sepanjang aku balik bercuti ke malaysia. Allah,,rasa sebak dalam dada hanya Allah yang tahu. aku tak tahu kenapa..mata ni tak dapat mengawal air mata yg degil ketegaq tergedik gedik nak jugak keluar dri lubang air mata tu.

pagi tadi aku bukak fesbuk. aku pergi home dan aku jumpa status adik aku.


lepas aku baca sumpah air mata aku mengalir tahap hujan lebat.. 

"adik, ssesungguhnya mung kena tahu satu benda ni..walau aku bekeng macam mana pon dengan mung, mung kena tahu yang aku sayang sangat kat mung. sebab tu lah aku sokmo maroh mung. aku nok ajar mung hidup berdikari. bila besar nanti jadi orang berguno. bukan orang yang rosak. orang yang rosak tu dia bukan menyusahkan diri sendiri, tapi dia juga menyusahkan abah dan ma. dan ma tu..syurga ada bawah telapak kaki dia. jangan sesekali bagi ma sakit hati. itu pantang aku..ok adik? kalu mung baco blog aku ni..aku nok mung jago hati ma ngan abah. jadi adik yang baik.
sebab gapo..sebab aku saye ko mung."

seriously aku cakap, aku rindu sangat dengan keluarga aku. waktu hantar aku kat airport, tak semua ahli keluarga aku ada.. tapi aku rasa lega kalau kepergian aku ke mesir diiringi dengan doa dari semua. 

alhamdulillah..aku kat sini baik je.setakat ni cuaca masih lagi panas. cuma kadang2 deru angin tu cukup sejuk menandakan musim sejuk akan menggantikan musim panas. aku secara jujurnya aku lebih sukakan musim sejuk sebab malamnya yang lebih panjang membuatkan aku punya banyak waktu untuk belajar. tapi aku pun manusia. dan manusia tu lumrahnya pelupa. jadi ada sesetengah masa aku habiskan dengan buat benda selain   belajar.

namun satu perkara aku pegang,dan akan tetap menjadi prinsip aku sampai bila2.

CAPAILAH KEREDHAAN IBU BAPA KERANA KEREDHAAN ALLAH TERLETAK PADA KEREDHAAN IBU BAPA.

aku bukan apa,,cuma aku perhatikan..ada manusia yang belajar bersungguh sungguh pagi petang siang malam membaca buku, mengulangkaji pelajaran, tapi doa dari ibu bapa jarang diminta. nak skype dengan mak ayah sendiri pon malas! aku malas la nak campur hal tepi kain baju seluar orang, tapi bila keluar keputusan periksa, mulalah nak hampa bagai. katanya dah study sungguh2 tapi pelik kenapa tak berjaya.tak payah nak bangga lah kalau dah ulang baca buku 4000 kali pon.

masalahnya tak payah la nak pelik bagai kalau diri sendiri tak capai keredhaan ibu bapa. tolonglah minta doa sebelum korang menghadapi ujian atau peperiksaan walaupun peperiksaan itu hanya untuk 5 markah.tak susah pun,kalau taknak skype, hantarla mesej..

lagi satu, tolonglah minta keizinan ibu bapa korang sebelum buat sesuatu walaupun benda tu benda baik..contohnya kalau korang nak wat umrah sangat2..tapi mak ayah kata balik la dulu tahun ni..tahun kemudiannya baru buat umrah. tapi korang degil dan still teruskan plan korang buat umrah. pastu korang ditimpa ujian atau bencana disebabkan mak ayah korang tak redha. pastu korang nak salahkan siapa? salahkan pakcik yang jual tong gas? mestilah salahkan diri sendiri sebab korang tak respect keputusan mak ayah korang.(benda ni untuk muhasabah diri aku juga)

ok.chill. sebenarnya aku buat post nih utk hepi2 je.setelah lama tak hapdet belog.tapi terlebih emosi sikit.maap ler.

btw, aku rndu kat orang malaysia especially ma ngan abah. tapi diorang ke sabah la pulak. takpela,kalau ada rezeki dan jodoh aku dengan ma abah aku,aku akan skype dengan diorang once diorang dah balik umah.

lagi satu, sebenarnya tanggal 19 september hari tu adalah hari bersejarah di mana hari itu telah genap 56 tahun umur abah aku. sanah helwa abah. moga abah dilindungi dan dijaga Allah selalu. moga Abah panjang umur. disayangi ma selalu. moga cinta ma dan abah kekal sampai syurga insyaAllah. inilah doa anakmu di perantauan. apa2 pon aku sayang ma ngan abah aku. post ni dedicated to them and my family as well.

yana akan jadi anak yang berguna. insyaAllah.


abah tengah potong kek pelangi yang aku buat.terharu~

oklah.pen off

"sungguhlah kalau dibandingkan dengan segala permata di dunia ini,aku pasti pilih kedua ibubapa ku.kerana merekalah aku disini" -liyanaazizsays-

No comments:

Post a Comment